Design är något som vi alla kommer i kontakt med dagligen – oavsett om vi är medvetna om det eller inte. Synen på vad design är och vad den bör vara skiljer sig åt mellan olika bedömare. Vissa anser att intressant design får produkten eller konstverket att urskilja sig från mängden medan andra menar att en bra design är tillräckligt subtil för att inte synas. När det kommer design av mobiltelefoner och andra teknologiska prylar har det funnits många olika inriktningar. Ändå lyckades Apple revolutionera branschen med sin banbrytande design som introducerades med lanseringen av iPhone 2007.
Innan dess hade Apple förstås stått bakom en hel del olika släpp av prylar – som iPod och alla modeller av Mac-datorn – men ingen av dem hade på ett så radikalt sätt förändrat branschen som iPhone skulle göra. Upp till den dagen som iPhone lanserades var mobiltelefonanvändare vana vid att använda mer eller mindre otympliga telefoner med knappsatser. Det fanns ett och annat försök till pekskärm, men de var normalt mycket dyra eller svårhanterliga. Med lanseringen av iPhone förändrades det i ett svep. Snart skulle de bli marknadsledande och nästintill alla andra aktörer skulle följa efter i kölvattnet av iPhone-lanseringen.
Designen som skulle förändra mobiltelefontillverkningen för alltid var varken skrytig eller framträdande. Istället var den genial i sin enkelhet. Genom att ta bort alla knappar från skärmen utom en hem-knapp längst ner på telefonen skapade Apple ett nytt utseende som genomsyrades av stilrenhet. Dessutom hade det stora funktionella fördelar. Tack vare en pekskärm som tog bort behovet av en knappsats kunde Apple se till att iPhone fick en större skärm med alla möjligheter till exempelvis filmvisning och bildredigering som det innebar.
En liknande nyskapande förändring skedde när Apple introducerade surfplattan iPad på marknaden. Det var en ny produkt som hade få motsvarigheter i det skedet och designen på iPad hade samma ledord som på iPhone: enkelhet och stilrenhet. Det gjorde att den kunde ha en större skärm utan att kännas otymplig i handen. Därefter har Apple spunnit vidare på konceptet och designat nya surfplattor i olika storlekar och prisklasser. Om du vill köpa en ny surfplatta kan du få betalt för att sälja guld.
Kommentarer är stängda