View Sidebar
Formgivning av sexleksaker

Formgivning av sexleksaker

En bransch där design har blivit allt viktigare på senare år är sexleksaksindustrin. Detta var något som Stefan Nilsson lyfte fram i utställningen ”Sex, love and design” på Designgalleriet som pågick under våren 2010. På utställningen diskuterades sexleksakers formspråk, ergonomi, målgrupper och materialval, frågor som varje designer av vilken typ av föremål som helst ställer sig under sin designprocess. Man tittade också på hur sexleksakerna hade utvecklats under de senaste tio åren, från 1990-talet fram till 2010.

Just den historiska utvecklingen är intressant eftersom idén bakom utställningen var att man ville undersöka genusfrågor ur ett designperspektiv. Stefan Nilsson hade ursprungligen svårt att hitta bra exempel, men insåg sedan att sexleksaker var ett snabbt växande designområde, och började göra efterforskningar inför utställningen. Och genusfrågan syns som tydligast när man jämför 90-talets sexleksaker med de som började komma ut på marknaden 2010. På 90-talet producerades och såldes nämligen söta sexleksaker formade som färgglada kaniner eller delfiner, som var tänkta att locka kvinnor att köpa sexleksaker. Idag finns det fortfarande mycket få tillverkare av sexleksaker som består av kvinnor som säljer till kvinnor, men de börjar komma. Ett exempel är det norska företaget Laid, vars dildo D.1 visades på utställningen. De företräder en utveckling som går mot en sparsmakad och funktionell design.Pleasuretoys-glass-dildo

På utställningen får man en känsla för hur mångfaldig sexleksakers design kan vara. Här visas allt från de hudfärgade, gummiaktiga och mer verklighetstrogna attrapperna (med förpackningar som dekoreras av utmanande kvinnor och tydligt riktar sig till män) till lyxsexleksaker som guldpläterade dildos. Den senare kategorin sexleksaker började komma i början av 2000-talet, och gjorde att tunga designernamn som Tom Dixon (som annars designar belysning och möbler) och Marc Newson (som annars designar flygplan, möbler, smycken och kläder) gav sig in i sexleksaksindustrin. Dessa sexleksaker är dock enligt Stefan Nilsson ”snygga med helt värdelösa”.

Men nu tyder alltså trenden på att vi går bort från det ”snygga och värdelösa” och mot det enkla och funktionella, med märken som Laid och svenska Lelo i främsta ledet. Om du vill se vilka sexleksaker som finns att köpa idag kan du gå in på Vuxen.se, där designmångfalden är lika stor som på utställningen.

Kommentarer är stängda